El REPTE:
I el repte de la segona edició, brum, brum: Construir un ENGINY que faci moure el més lluny possible un cotxet de joguina sobre una superfície plana i llisa
- Equips pensen, construeixen i fan funcionar un enginy per respondre al repte
- El material necessari no està acotat i l’aconsegueix cada equip
- No es pot portar cap material prèviament construït, només components
- Tota la construcció de l’enginy es fa a l’escola en les sessions establertes i roman a l’escola durant la setmana.
- L’equip pot cercar informació i recursos fora de l’escola.
LES REGLES DEL JOC:
1.L’enginy haurà de ser completament mecànic i construït íntegrament per l’equip. Queda prohibit l’ús d’electricitat i qualsevol tipus de combustible. Queda prohibit impulsar el cotxet aplicant directament cap força humana (empènyer amb la mà o el peu, ventar, bufar, etc.) o animal.
2.A partir de la línia de sortida i fins el moment d’aturar-se, el cotxe haurà de desplaçar-se mantenint el contacte de les rodes amb el terra. Es considerarà que aquesta condició es compleix sempre que el cotxe rodi, com a mínim, sobre dues de les quatre rodes.
3.Els organitzadors entregaran un cotxet a cada equip durant la primera sessió de treball. Els equips seran responsables de tenir cura del cotxe fins el dia de la presentació.
4.Els equips podran fer servir el cotxe per fer proves durant les sessions de treball en l’espai de l’escola que els organitzadors autoritzin. Qualsevol avaria del cotxe que tingui lloc durant les sessions de treball haurà de ser reparada per l’equip. En cas d’avaria greu, l’equip haurà de comunicar-ho als organitzadors perquè els ajudin a trobar una solució.
5.Els equips podran desmuntar el cotxe per instal·lar el que vulguin en el seu interior. En qualsevol cas, el dia de la presentació el cotxe haurà de rodar tancat. Quan diem tancat, volem dir que la carcassa (peça de color blau, vermell o groc) ha d’estar cargolada al bastidor del cotxe (peça negra on hi ha muntades les rodes).
6.Hi ha tres parts del cotxe que no poden ser modificades sense autorització dels organitzadors: la carcassa de color, el bastidor negre i les quatre rodes (i els seus eixos).
COM ENS ESTRUCTUREM:
Els equips: Alumnes de 1er i 2on d’ESO inscrits al projecte i en grups de 3 a 5 persones
• Crearan l’enginy que donarà resposta al repte plantejat
• Documentaran el procés I evolució de construcció del mateix
• Presentaran l’enginy proposat davant d’un jurat
•Orienta i guia l’equip en el procés
•Vetlla per crear un ambient de treball distès, respectuós i positiu
•Vetlla pel degut compliment de les normes del joc
•Ajuda a gestionar el temps de les sessions
•En cap cas podrà influir en la solució al repte
Organitzadors: Pares i mares de l’escola que formen part de la iniciativa
•Vetllen pel correcte compliment de les normes del joc
Entre les 15.30h i les 18.00h
7 de març: Presentació del repte
14 de març: Construcció de l’enginy
21 de març: Validació de l’enginy
28 de març: Documentació del procès i solució
SESSIONS DE VALORACIÓ I ENTREGA DE PREMIS:
4 d’abril: Presentació final de l’enginy al jurat
maig: Entrega de premis
•Festa i cloenda de la 2a edició dels “Premis Enginy” on es farà públic l’equip guanyador i la deguda entrega del premi.
COM POSAREM A PROVA ELS ENGINYS?
1.PREPARATS!
El dia de la presentació es dibuixarà una línia de sortida al terra
2. LLESTOS!
El cotxe es col·locarà al terra darrera de la línia de sortida
3. JA!
Un membre de l’equip posarà en marxa l’enginy.
A partir d’aquest moment el cotxe s’haurà de desplaçar tot sol, el més lluny possible, fins que s’aturi.
4. META
Els organitzadors marcaran a terra el punt on hagi arribat el cotxe (matrícula del davant).
5. CLASSIFICACIÓ
Els organitzadors mesuraran la distància recorreguda pel cotxe.
PROCÉS DE VALORACIÓ:
Documentació del procés | Organitzadors | 20% |
Creativitat i originalitat de l’enginy | Jurat extern | 25% |
Qualitat tècnica de l’enginy | Jurat extern | 30% |
Presentació de l’enginy | Jurat extern | 20% |
Votació popular | Alumnes | 5% |